Zelfzorgmarkt met 3,9 procent gegroeid in 2016

13 maart 2017

door Esther Zwart

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar flink gegroeid. In totaal gaf de consument 719 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,9 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit gegevens van QuintilesIMS.

Met 76 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 7,8 procent, terwijl ketendrogisterijen 8,2 procent konden bijschrijven. Ook supermarkten deden het goed: daar werden 5,6 procent meer zelfzorgmiddelen verkocht. Het marktaandeel van apotheken steeg licht met 0,6 procent. Supermarkten en apotheken hebben een vergelijkbaar marktaandeel van rond de 12 procent.

Top drie zelfzorgproducten

Net als voorgaande jaren bestond in 2016 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen (5,8 procent), spijsverteringspreparaten (6 procent) en pijnstillers (3 procent).

thumbnail Vitamine D uit vergoeding levert nog geen besparing op

01-10-2019

Sinds 1 januari 2019 wordt vitamine D van 800 eenheden niet langer vanuit[...]

thumbnail Ook kruidengeneesmiddelen en -supplementen veilig bij juist gebruik

08-07-2019

Zelfzorgmiddelen zijn altijd veilig[...]

thumbnail "Goede voorlichting van huisarts draagt bij aan zelfredzaamheid"

05-07-2019

Goede communicatie op de huisartspost (hap) over kinderen met koorts, leidt[...]

Meer nieuws