Zelfregulering werkt

21 november 2018

door Anne-Marie Huikeshoven

Afgelopen maanden heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) forse boetes uitgedeeld aan twee bedrijven die via internet producten met CBD (cannabisolie) verkopen en medische claims aan deze producten koppelden. De Keuringsraad KOAG-KAG vindt het een goede zaak dat de NVWA ingreep. “De claims die worden gedaan zijn vergaand. Als je op het middel googled lijkt het wel een wondermiddel tegen de meest uiteenlopende ziekten en aandoeningen,” zegt Janine Galjaard, directeur van Keuringsraad.

De Keuringsraad treed streng op tegen onterechte medische claims, ook bij producten gebaseerd op CBD-olie. “Er komen veel meldingen bij ons binnen en we zoeken zelf ook actief naar onterechte medische en gezondheidsclaims. We schrijven de aanbieders dan aan en waarschuwen ze. Geeft de aanbieder geen gehoor, dan dragen we de zaak over aan de NVWA of de Inspectie Jeugd en Gezondheid.” De gevolgen daarvan werden afgelopen weken zichtbaar, toen twee bedrijven boetes van 10.000 euro opgelegd kregen. Janine Galjaard: “Het ging om kleine bedrijven, ben je groter dan vallen ook de boetes hoger uit. In 95% van de gevallen reageren de aanbieders van cannabisolie echter goed en passen ze hun uitingen aan.”

De Keuringsraad houdt al sinds jaar en dag toezicht op publieksreclame voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische zelfzorghulpmiddelen. De Keuringsraad monitort achteraf reclame-uitingen in alle media, maar het grootste deel van de werkzaamheden bestaat uit preventieve toetsing. Maandelijks verwerkt de Keuringsraad een paar honderd aanvragen om toelating van commerciële uitingen. Het kan gaan dan om verpakkingsteksten voor gezondheidsproducten, advertenties, huis-aan-huis folders, commercials of websites. De publieksreclamecodes die de Keuringsraad daarbij hanteert, zijn door de branche zelf opgesteld. “Het is in feite onze interpretatie en uitwerking van de wetgeving”, zegt Janine Galjaard over deze vorm van zelfregulering. Het is volgens haar een snelle en effectieve oplossing, die ook nog eens de werkzaamheden van de overheid verlicht. “De ervaring leert dat de branche heel goed in staat is om zelf op verantwoorde wijze toezicht op reclame uit te voeren.” Dat gaat niet altijd helemaal zonder slag of stoot, wanneer het, zoals nu met de cannabisolie, gaat om nieuwe aanbieders die nog niet vertrouwd zijn met de geldende normen, maar over het algemeen gaan leveranciers goed met deze vorm van zelfregulering om. “Fabrikanten zoeken vaak de grenzen op, dat is logisch. Ze willen zich via reclame met hun product van anderen onderscheiden. We hebben dan goede discussies over wat wel en niet kan, waarbij wij terugvallen op de enorme hoeveelheid kennis die we in de afgelopen jaren hebben opgebouwd.”

Over de Keuringsraad

De Keuringsraad is een goedkeuringsinstantie op basis van zelfregulering en heeft een jarenlange expertise opgebouwd in het beoordelen van gezondheidsclaims en medische claims. Publieksreclame voor een zelfzorggeneesmiddel, medisch (zelfzorg) hulpmiddel of gezondheidsproduct is in het belang van de volksgezondheid, maar vergt wel duidelijke regelgeving. Industrie, media en adverteerders onderkennen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hebben zelf regels opgesteld waaraan publieksreclame moet voldoen. De Keuringsraad ziet toe op de naleving van die regels, zowel preventief als achteraf.

thumbnail Stap vooruit met Green Deal Duurzame Zorg

16-05-2019

Op woensdag 15 mei heeft de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen mede[...]

thumbnail Nederlander koopt gemiddeld iedere 6 weken een zelfzorgproduct

16-04-2019

In 2018 zijn in Nederland 157 miljoen zelfzorgproducten verkocht, blijkt uit[...]

thumbnail Hooikoortspatiënten gaan verantwoord om met zelfzorg

11-04-2019

Hooikoortspatiënten hebben in 2019 relatief vroeg in het jaar zelf[...]

Meer nieuws