Schippers: een portal voor medicijninformatie

13 januari 2017

door Anne-Marie Huikeshoven

Er is veel goede en betrouwbare informatie over zowel zelfzorgmiddelen als receptgeneesmiddelen, maar consumenten weten die niet altijd even goed te vinden. Daarom wil minister Schippers (VWS) alle informatie over medicijnen in één portal onderbrengen. Ze volgt hierin het advies van NIVEL, dat in opdracht van het ministerie onderzoek deed naar de informatiebehoefte van patiënten over geneesmiddelen.

“Alles wat je wilt weten is beschikbaar”, zegt dr.ir. Liset van Dijk, farmaceutisch onderzoeksleider bij het NIVEL. “Maar voor sommige doelgroepen is de informatie moeilijk vindbaar en lastig te begrijpen.” Dit geldt vooral voor oudere migranten en andere mensen die minder taalvaardig zijn, maar ook voor lager opgeleiden. Zoeken van informatie – met name op internet – is voor deze groep moeilijker. Zij hebben meer vertrouwen in mondelinge informatie door zorgverleners en hebben minder vaak dan hoog opgeleiden behoefte aan aanvullende informatie.

Bijsluiter

Het onderzoek bevestigt dat de bijsluiter de meest geraadpleegde informatiebron is: vrijwel alle mensen die informatie zoeken, pakken eerst de bijsluiter erbij. “Men ziet de bijsluiter als betrouwbare informatiebron, maar ook als lastig te lezen. Gesproken bijsluiters en verkorte bijsluiters (zoals de productinformatie op www.zelfzorg.nl, red.), zijn wat dat betreft een waardevolle aanvulling.” Naast de bijsluiter is internet een belangrijke informatiebron. Twee derde van de consumenten zoekt ook online naar informatie over medicijnen. Maar het grote aanbod aan informatie maakt de vindbaarheid van betrouwbare informatie soms lastig, stellen de onderzoekers. “In onze user-test vroegen we consumenten om uit te zoeken of ibuprofen gebruikt kan worden in combinatie met andere medicijnen. Meer dan de helft van de groep had hulp nodig om de juiste antwoorden te vinden op deze betrekkelijk eenvoudige vraag.”

Een van de conclusies van het onderzoek is dat consumenten beter de weg moet worden gewezen. Liset van Dijk: “Het probleem is dat heel Nederland je doelgroep is, want iedereen is wel eens ziek en gebruikt wel eens (zelfzorg)medicijnen. Daarom is het belangrijk dat de beschikbare informatie gekanaliseerd wordt, via één portal.” Minister Schippers gaat dit advies opvolgen, laat ze via een Kamerbrief weten. Het portal verwijst de consument dan naar de oorspronkelijke bron of naar andere betrouwbare websites. “Een belangrijke voorwaarde die ik hieraan verbind, is dat de informatie praktisch toepasbaar en begrijpelijk is voor de patiënt”, aldus de minister.

Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm, vindt het portal een interessant idee en pleit ervoor dat Zelfzorg.nl daarbij wordt opgenomen. “Het doel dat Neprofarm met zelfzorg.nl voor ogen heeft, is de consument goed voorlichten over zelfzorgmiddelen en het verhelpen van kleine kwalen. Als via zo’n portal nog meer consumenten worden bereikt, sluiten wij ons daar natuurlijk graag bij aan.” Die bekendheid kan via bijvoorbeeld een (overheids)campagnes worden verkregen. Liset van Dijk: “Maar ook zorgverleners, apothekers en drogisten kunnen consumenten op dit portal wijzen, en je zou er zelfs aan kunnen denken om het op de geneesmiddelverpakking of het apotheeketiket te vermelden.” Tegelijkertijd moeten leveranciers blijven werken aan vereenvoudigde of verkorte bijsluiters en een overzichtelijke lay-out van bijsluiters. “En omdat patiënten in het algemeen weinig vragen stellen over medicijnen, hebben we ook geadviseerd om een gerichte vragenset te ontwikkelen, zodat consumenten beter voorbereid naar apotheker of drogist gaan.”

thumbnail De zelfzorgmarkt in 2023

27-03-2024

De zelfzorgmarkt steeg in 2023 met ruim 8%.

thumbnail Patiënt voelt zich ook geholpen met een zelfzorgadvies

25-03-2024

Waarom niet vaker een zelfzorgadvies?

thumbnail Podcastserie voor en door zorgprofessionals

18-03-2024

Luister nu naar de podcastserie over zelfzorg voor en door zorgprofessionals.

Meer nieuws