Zelfzorgmarkt 2016
Productgroepen
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro omzet op consumentenprijsniveau en aantal verkochte verpakkingen) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Producten voor de luchtwegen |
152.0
|
5,8 %
|
Producten tegen pijn |
138.9
|
3,0 %
|
Vitamines / mineralen |
130.8
|
1,4 %
|
Producten voor huid en haar |
69.5
|
2,7 %
|
Spijsverteringspreparaten |
59.0
|
6,0 %
|
Urogenitale zorg en voortplanting |
35.4
|
8,6 %
|
Overigen |
133.4
|
4,1 %
|
Totaal zelfzorgmarkt |
719.0
|
3,9 %
|
Bron: QuintilesIMS
Verkoopaandeel
Drogisterijen | 75,9 % |
Supermarkten | 12,1 % |
Apotheken | 11,9 % |
Verkoopkanalen
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar verkoopkanalen:
Aantal
|
Omzet
|
Groei
|
|
Zelfstandige drogisterij |
797
|
120.2
|
-7,8 %
|
Ketendrogisterij |
1.592
|
425.8
|
8,2 %
|
Totaal drogisterijen |
2.389
|
546.0
|
4,2 %
|
Zelfstandige apotheek |
1.599
|
64.0
|
0,6 %
|
Ketenapotheek |
384
|
21.9
|
0,7 %
|
Totaal apotheken |
1.983
|
85.9
|
0,6 %
|
Supermarkten |
3.460
|
87.1
|
5,6 %
|
Totaal |
7.803
|
719.0
|
3,9 %
|
*Alle 3.460 supermarkten mogen AV-geneesmiddelen en gezondheidsproducten verkopen. 3.239 supermarkten verkochten in 2016 daadwerkelijk AV-geneesmiddelen. Daarvan verkochten 782 supermarkten ook UAD-geneesmiddelen. Zij moeten daarvoor een gediplomeerde drogist in dienst hebben.
De ongeveer 250 benzinestations die AV-geneesmiddelen verkopen, zijn niet in de tabel opgenomen.
Drogisterijen
Omzet drogisterijen in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep
|
Omzet
|
Groei
|
Vitamines / mineralen
|
110.2
|
2,4 %
|
Producten voor de luchtwegen |
104.8
|
6,1 %
|
Producten tegen pijn |
102.5
|
3,5 %
|
Producten voor huid en haar |
53.5
|
3,2 %
|
Spijsverteringspreparaten |
40.0
|
5,5 %
|
Urogenitale zorg en voortplanting |
30.4
|
8,7 %
|
Overigen |
104.6
|
3,9 %
|
Totaal omzet drogisterijen |
546.0
|
4,2 %
|
Bron: QuintilesIMS
Apotheken
Omzet apotheken in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Producten voor de luchtwegen |
19.0
|
-2,7 %
|
Producten tegen pijn |
15.5
|
-2,4 %
|
Producten voor huid en haar |
12.0
|
2,1 %
|
Spijsverteringspreparaten |
9.7
|
7,7 %
|
Vitamines / mineralen |
8.6
|
-1,6 %
|
Urogenitale zorg en voortplanting |
4,5
|
8,2 %
|
Overigen |
16.5
|
1,6 %
|
Totaal omzet apotheken |
85.8
|
0,6 %
|
Bron: QuintilesIMS
Deze apotheekomzet is exclusief de afleveringen op doktersrecept. De receptomzet in niet-receptplichtige geneesmiddelen was in 2016 circa 70 miljoen euro.
Supermarkten
Omzet supermarkten in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Producten voor de luchtwegen |
28.3
|
10,7 %
|
Producten tegen pijn |
20.9
|
4,6 %
|
Vitamines / mineralen |
12.0
|
-4,6 %
|
Spijsverteringspreparaten |
9,2
|
6,5 %
|
Producten voor huid en haar |
4.0
|
-2,2 %
|
Rustgevende en slaapproducten |
3.6
|
6,4 %
|
Overigen |
9.1
|
10,3 %
|
Totaal omzet supermarkten |
87.1
|
5,6 %
|
Bron: QuintilesIMS