Zelfzorgmarkt 2016

Productgroepen

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in omzet op consumentenprijsniveau en aantal verkochte verpakkingen) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:

Productgroep
Omzet
Groei
Producten voor de luchtwegen
152.0
5,8 %
Producten tegen pijn
138.9
3,0 %
Vitamines / mineralen
130.8
1,4 %
Producten voor huid en haar
69.5
2,7 %
Spijsverteringspreparaten
59.0
6,0 %
Urogenitale zorg en voortplanting
35.4
8,6 %
Overigen
133.4
4,1 %
Totaal zelfzorgmarkt
719.0
3,9 %

Bron: QuintilesIMS

Verkoopaandeel

Drogisterijen 75,9 %
Supermarkten 12,1 %
Apotheken 11,9 %

Verkoopkanalen

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar verkoopkanalen:

Aantal
Omzet
Groei
Zelfstandige drogisterij
711
120.2
-7,8 %
Ketendrogisterij
1.649
425.8
8,2 %
Totaal drogisterijen
2.360
546.0
4,2 %
Zelfstandige apotheek
1.599
64.0
0,6 %
Ketenapotheek
384
21.9
0,7 %
Totaal apotheken
1.983
85.9
0,6 %
Supermarkten
3.460
87.1
5,6 %
Totaal
7.803
719.0
3,9 %
Bron: QuintilesIMS

*Alle 3.460 supermarkten mogen AV-geneesmiddelen en gezondheidsproducten verkopen. 3.239 supermarkten verkochten in 2016 daadwerkelijk AV-geneesmiddelen. Daarvan verkochten 782 supermarkten ook UAD-geneesmiddelen. Zij moeten daarvoor een gediplomeerde drogist in dienst hebben.

De ongeveer 250 benzinestations die AV-geneesmiddelen verkopen, zijn niet in de tabel opgenomen.

Drogisterijen

Omzet drogisterijen in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:

Productgroep
Omzet
Groei
 Vitamines / mineralen
110.2
2,4 %
Producten voor de luchtwegen
104.8
6,1 %
Producten tegen pijn
102.5
3,5 %
Producten voor huid en haar
53.5
3,2 %
Spijsverteringspreparaten
40.0
5,5 %
Urogenitale zorg en voortplanting
30.4
8,7 %
Overigen
104.6
3,9 %
Totaal omzet drogisterijen
546.0
4,2 %

Bron: QuintilesIMS

Apotheken

Omzet apotheken in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:

Productgroep
Omzet
Groei
Producten voor de luchtwegen
19.0
-2,7 %
Producten tegen pijn
15.5
-2,4 %
Producten voor huid en haar
12.0
2,1 %
Spijsverteringspreparaten
9.7
7,7 %
Vitamines / mineralen
8.6
-1,6 %
Urogenitale zorg en voortplanting
4,5
8,2 %
Overigen
16.5
1,6 %
Totaal omzet apotheken
85.8
0,6 %

Bron: QuintilesIMS
Deze apotheekomzet is exclusief de afleveringen op doktersrecept. De receptomzet in niet-receptplichtige geneesmiddelen was in 2016 circa 70 miljoen euro.

Supermarkten

Omzet supermarkten in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2016 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2015, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:

Productgroep
Omzet
Groei
Producten voor de luchtwegen
28.3
10,7 %
Producten tegen pijn
20.9
4,6 %
Vitamines / mineralen
12.0
-4,6 %
Spijsverteringspreparaten
9,2
6,5 %
Producten voor huid en haar
4.0
-2,2 %
Rustgevende en slaapproducten
3.6
6,4 %
Overigen
9.1
10,3 %
Totaal omzet supermarkten
87.1
5,6 %

Bron: QuintilesIMS